lauantai 3. helmikuuta 2018

Tulehduskipulääkkeiden vaikutus raskautumiseen

Nyt välillä taas hieman informatiivista tekstiä eikä pelkästään mun ajatuksia kaikesta. Eli, mulle tuli nyt uutena informaationa sellainen fakta että tulehduskipulääkkeiden jatkuva käyttö voi alentaa mahdollisuutta tulla raskaaksi. Ja mulla on ollut käytössä Voltaren retard jo kohta 1,5 vuotta. Se on toiminut hyvin ja pystynyt estämään niveltulehdusten pahentumisen ja auttanut moniin kipuihin todella hyvin. En siis missään vaiheessa ole ajatellut siitä mitään pahaa. Jopa imettäessäni teratologiselta sanottiin että buranan sijasta voin ottaa sitä koska mulle ei burana sovi sitten yhtään. Sain Voltarenin avulla jatkettua imetystä vielä hetken. 

Nyt kuitenkin törmäsin tuohon väitteeseen ja lähdin sitä sitten selvittämään. Voltaren retardin pakkausselosteessakin lukee näin:

"Voltaren saattaa vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Älä ota Voltaren Retard -depottabletteja, jos suunnittelet raskautta tai sinulla on vaikeuksia tulla raskaaksi, ellei se ole aivan välttämätöntä."

No, minähän jätin heti seuraavan lääkkeen ottamatta. Nyt menen kolmatta päivää ilman eikä olo ole mitenkään tosi kamala ainakaan. Hermokipuja on enemmän mutta se voi olla vain sattumaakin. Eilen muistui taas mieleen että millaista se iskiaskipu olikaan. Mutta tosiaan en muista koskaan ennen kuulleeni tästä ja minut on tosiaan todettu lapsettomaksi! Eikä silti ole sanottu tuosta. En kyllä muista olenko aikaisemmin käyttänyt tulehduskipulääkkeitä näin. Minulla oli kesään asti reumalääke käytössä kunnes todettiin että mun tulehdukset eivät johdu reumasta. 

Tässä vielä hyvää infoa asiasta jos joku kaipaa:

http://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo93173

Tässä tämä, kirjoittelen huomenna sitten taas tavallista höttöä. 

-m-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti